Herní recenze: Horizon Forbidden West: Burning Shores

Těpic čuníci,

Posledním článkem tohoto měsíce budiž recenze na datadisk druhého dílu Horizon: Forbidden West s podtitulem Burning Shores. Jaké tedy byly planoucí břehy? Podařilo se tvůrcům dodržet vysoko nastavený standard, který si série Horizon drží? A proč má tahle hra tak nízké hodnocení na Metacriticu?Všechny tyto otázky budou zodpovězeny! Po poražení zlých čuníků z organizace Far Zenith se Aloy vydává na jih do oblasti Los Angeles, protože právě tam se ukrývá poslední Zeniťák jménem Walter Londra. Los Angeles je místem, kde soutěží voda a láva, kdo si urve více prostoru. Nechybí klasické ruiny mrakodrapů a vizuálně je to opět pastva pro oči, ale s tím už se tak nějak počítá. Soundtrack k novému datadisku je také tradičně fenomenální, a teď něco, z čeho jsem byl poněkud rozpačitý:Odpustím tvůrcům, že si vymysleli zbrusu nového záporáka, o kterém nepadla v původní hře ani zmínka. Walter Londra je bývalý magnát, který svoji obživu založil na těžbě nerostů z blízkých asteroidů a produkci holo filmů, zvláště série „Pangea“ s hot čubou, spoustou zbraní, a samozřejmě dinosaury. Představte si ho jako kombinaci Babiše a Leoše Maroše. Podnikatel, gauner, ale zároveň oblíbená celebrita. Představitelé Far Zenith měli obrovský potenciál, který ale zůstal většinově nevyužit. Jediný zajímavý Zenith v původní hře byla Tilda van der Meer. Všichni ostatní fungovali následujícím stylem:„Ho ho ho, máme energetické štíty, umíme levitovat a nestárneme, co nám asi uděláte vy bezcenní křováci s lukem a kopím?“

*Sylens hodí bombu, která pulzním výbojem deaktivuje jejich štít*

„Ale ne, kam zmizel náš štít? Ok jsme mrtví, sbohem krutý světe, jejž jsme chtěli ovládnout, ale moc to nedopadlo!“

Doufal jsem, že Londra bude jiný, že to nebude arogantní panák, neotřesitelně přesvědčený o své nesmrtelnosti a cejchující všechny domorodce jako špinavé podlidi. No…je jiný tak napůl a ještě se k němu vrátím.

Aloy se tedy vydává do Los Angeles, aby ulovila Londru. Automaticky je předpokládáno že Londra je zlý Zenith a není ani teoretická šance, že by chtěl dobrovolně spolupracovat s Aloy a spol. na odvrácení ultimátní hrozby – Nemesis – která se neúprosně blíží k zemi, a jejíž existenci mají Zeniťáci na triku. Je to škoda – já bych pro změnu chtěl nějakého hodného Zenitha, zatím jsem dostal v minulé hře pouze chladného, povýšeného oportunistu (Gerard) psychopata a násilníka (Erik) a manipulativní dámičku, která převlékla kabát (Tilda). Proč nemůže být v univerzu Horizonu i nějaký hodný Zenith?

Walter je ale kulišák a předpokládal, že se Aloy vydá po jeho stopě, a náležitě se na to připravil: Instalací věže, která útočí na všechny pohybující se objekty na vodě i na moři. Aloy tak tak přežije pád z výšky a dopadne přímo před mladou námořnici z kmene Quen jménem Seyka. A tímto začíná příběh Planoucích Břehů.S kmenem Quen jsme měli tu čest už ve dvojce Horizonu – jsou celkem pokročilí, protože umí používat Focus. Nicméně celá jejich rigidní společnost je tak svázaná nesmyslnými pravidly, konvencemi a omezeními, že si teda moc nepomohli. V hierarchii Quenů je jasně definováno, kdo může Focus používat, co s ním může hledat, o čem smí mluvit, a hlavně koho a za co musí každý nahlašovat. Takové SSSR ve třicátých letech minulého století.

Všichni ostatní jsou pro Queny barbaři, takže když přijde Seyka s Aloy s návrhem, že ony dvě by mohly nalézt ztracené námořníky, tak se můžou zvencnout, že by jim měla pomáhat nějaká divožena, ale nakonec teda kapitulují, a o tom je hlavní část příběhu – co se stalo s významným oddílem quenských průzkumníků, kteří zmizeli beze stopy? Každá správná expanze vás zasype novým valníkem stejných či podobných věcí. Tedy zde máme nové talenty, nové zbraně, nové modifikace, nové protivníky a nové aktivity. Každou novinku krátce okomentuji:

  1. Talenty: Jelikož jsem to hrál z New Game+ uložené pozice, měl jsem spoustu nasyslených talentových bodů, tedy achievement za akvizici všech nových talentů jsem ze hry vydojil po prvních dvou minutách od zapnutí. Nicméně v kvízu s názvem „vyjmenuj tři nové schopnosti, které jsi s Aloy pravidelně používal“ bych trestuhodně pohořel.

Jediné, pro co jsem nalezl využití, byl efektní zapíchnutí mašiny ze salta, když se tato bezmocně válela na zemi. Nebylo to bůhvíjak silné, ale mně se to prostě líbilo. Ten zbytek mě na první pohled vůbec nezaujal a už z původního Horizonu jsem si udělal bojový plán na jednotlivé robotické i lidské protivníky, a nové možnosti v tomto datadisku mi jej nenarušily. Ostatní schopnosti někdy zkusím „mimo soutěž“ když se s tím tvůrci matlali, ale priorita to není.

  1. Nové zbraně: Dopadly lépe než talenty a rovněž lépe než zbraně v prvním datadisku prvního Horizonu které byly nesmyslně silné a surovinově náročné. Po jejich získání nemělo smysl hrát s něčím jiným. To zde není. Zbraně jsou podobné těm, co už jste získali, a i když je vylepšíte na maximum, nestanou se brutálně přesílenými v tom smyslu, že veškerý dosavadní arzenál hodíte do pytle a pošlete po vodě. To hodnotím kladně. Dostanete i jednu moderní zeniťáckou zbraň, která vyniká svojí průměrností – do několika situací je dobrá, ve zbytku ji nepoužijete.
  2. Modifikace: Hovořím o „coilech“ které můžete dávat do zbraní a brnění, a tím je vylepšovat. V jiných hrách se tomu říká sockety, určitě víte, o čem je řeč. Tady jich pár nových přibylo a opět hodnotím kladně – je tu i pár legendárních, které vylepšují hned několik schopností najednou, ale opět je to citlivě uděláno tak, aby jedna nová nášivka na brnění nezvýšila sílu vaší postavy stonásobně.
  3. Protivníci: Trochu s nimi šetřili, no! Je tu Bilegut – obrovská robotická žába, takovej Kwolok z Oriho, nebo magicovej Gitrog Monster, a ta je super otravná! Pořád někam odskakuje, plive jed, pouští plameny, a klade vajíčka, ze kterých se líhnou robo – mouchy na válečné stezce, tedy je potřeba si stále udržovat odstup, střídat zbraně v závislosti na tom, jestli sypete žábu nebo mouchy, a dát si pozor na přečíslení. Na spoustu protivníku stačí najít si vhodné vyvýšení a pokropit je z kopce. Oni občas zkouší nějaký odvetný útok, ale přímo k vám nemůžou a vy se jim smějete do jejich smutné, robotické tváře.Žába ale hned naklade vajíčka a za chvíli vám dávají mouchy elektrošoky a shodí vás z kopce, vyloženě nepříjemná záležitost, ale zábavný boj. Druhý protivník je Waterwing – létající ještěr, který umí i dýchat pod vodou, a tuto jeho schopnost použijete přesně v jedné příběhové misi. To je celé – na nové mapě se nicméně vyskytují všichni ostatní pašáci z původní hry, včetně těch úplně nejsilnějších, a to je bezva.
  1. Aktivity: klasicky sbíráte nové předměty, tady jsou to figurky dinosaurů, a když máte všechny, v Dinoparku, který je součástí příběhu, si s nimi můžete zahrát vědomostní soutěž a ta je super. Dále je to Aerial Capture: Zvuková i obrazová nahrávka pilotky, která bojovala proti Faro Swarmu před tisícem let, a tuze se jí zajídalo, jak média lžou o úspěších americké armády, když jim ve skutečnosti robůtci dávali na kakáč. Všechno to točila a chtěla to zveřejnit, a proč to nakonec neudělala to nevím, protože předposlední zastávka je bugnutá a nejde aktivovat. Jsem z toho docela rozmrzelý, je to poslední achievement, který mi chybí na dosažení opětovných 100% v Horizonu, a také mě zajímá, jak to dopadlo se vzpurnou pilotkou.V závěru článku se budu hlouběji věnovat novým postavám a také adresuji kontroverzi ohledně žalostně nízkého hodnocení na Metacriticu. Pokud to plánujete hrát a nemáte rádi spoilery, zde je vhodná doba k zavření tohoto článku – názor jste si pravidelně udělali, úplně dole je celkové hodnocení.

V úvodu jsem napsal, že jsem si přál, aby se Walter Londra lišil od ostatních Zenithů, a že se mi to splnilo tak na půl. Je určitě chytřejší a dokáže férově uznat, že Aloy by mu mohla zatopit, a tak se snaží být o krok napřed. Jeho cílem je pomocí neaktivního Horuse (velký zlý Farův robot) vytvořit raketoplán a opustit zemi, kterou přijde degustovat Nemesis. Jenže nechce odjet sám. Z Quenů si vybírá svoje věrné, kteří mu baští každé slovo – pro ně je Londra podobné terno, jako kdyby ke křesťanům přišel Ježuch, a řekl: „Zduř!“ To jsem já, Ježíš, a přišel jsem vás spasit. Tahle planeta smrdí, takže se mnou všichni pojďte do nebe a mějte mě rádi.“Jenže Walter není včerejší, a jak se dá nalézt z různých datakronů, rozesetých po ruinách jeho firem a rezidencí, nechce opakovat stejnou chybu dvakrát. Jaká, že to byla chyba? Když byl ještě bohatý a vlivný, nabodl si superhot samici jménem Evelyn Day. Evelyn byla herečka, která hrála ve všech těch prehistorických trhácích, a byla to hvězda první kategorie. No a samozřejmě piglovala jeho nejlepšího kamaráda – nabušenýho bodyguarda.Walterovi i po tisíci letech chybí jeho rajda, které se pomstil tak, že ji nechal napospas Farovým robotům a uletěl v raketoplánu s ostatními Zenithy, jenže ani po tak dlouhé době na ni nedokáže zapomenout, a tak dělá konkurzy mezi Quenskými holčinami, aby opakovaly její filmové repliky, a kdo to zvládne nejlépe, bude jeho nová choť na planetě, kam společně uletí vstříc lepším zítřkům s kohortou ostatních oblbnutých Quenů. Samozřejmě nejlepší adeptka na novou samici je Seyčina sestra.

Nedokážu se pořád rozhodnout, jakej druh záporáka ten Walter vlastně byl. Na jednu stranu byl charismatický (no…pro Queny určitě)a měl několik dobrých hlášek – zvláště když počastoval Aloy slovním spojením „Ginger Avenger“ to jsem šel do kolen – na druhou stranu… byl trochu hloupej, protože jeho štít stále fungoval, a vůbec se nemusel spojovat s řídící jednotkou Horuse, aby porazil Aloy. Nemusel totiž dělat vůbec nic. Deaktivační bombu vyrobil a použil Sylens, trvalo by týdny získat a přemístit druhou takovou, nehledě na to, že Londra věděl, jak jeho parťáci zakrákali, a určitě by to vzal v potaz.

Finální bitva s Londrou řízeným Horusem byla epická a chápu, proč (nejspíše kvůli tomu) tato hra vyšla jen na PS5. Někteří lidé se vztekají, že dvě holky s luky, šípy a oštěpy vyřadily titána, který stál za zánikem moderní lidské civilizace, ale to je sorta lidí, co nad tím příliš nepřemýšlí. Ano, dvě holky bojovaly proti osamocené rachotině, která 1000 let korodovala, (a i tak to byla pětifázová bitva na dvacet minut!) a kterou ovládá lidská mysl, zatímco původní Horus byl součástí počítačem řízeného hivemindu, to byla tenkrát úplně jiná selanka.Půtce s Horusem vytýkám jednu jedinou věc, a to poslední část šarvátky, kdy se Aloy snaží odpojit Londru od centrální řídící jednotky, a ten proti ní posílá elektrické výboje. Jeho štít se otevře tak na dvě vteřiny, ale pokud Aloy zasáhne zmiňovaný výboj, plácá se na zemi jako ryba na souši, místo toho aby ničila odhalený štít v mrzkém dvouvteřinovém okně. Vysoce frustrující záležitost, zbytek souboje super.No a dostáváme se k poslední části recenze – všemu tomu hejtu, a kde se vzal. Aloy si totiž vyzkouší jedno poprvé a premiérově se v jejím putování črtá nějaká romantická linie, které byly původní Horizon hry prosty. Né, že by o Aloy nebyl zájem, naopak, našlo by se hned několik postav, které by se za ní plazily po silnici plný střepů, ale ona se tímhle nikdy moc nezabývala.V průběhu jejího nového putování se Seykou je však Aloy občas nervózní, nebo naopak velice přemýšlivá, ohledně toho jak Seyka bude reagovat na nějaké informace – například tu, že se na zem blíží Nemesis –  osvobozené kolektivní vědomí všech Zenithů – který je pěkně nasraný, že bylo uvrženo do žaláře, když s ním přestala být zábava a chce se pomstít.

Seyka byla dobrá. Konečně postava, která v boji není na okrasu, ale fakt zastane roli parťáka. Aloy se napříč svým putováním setkala s lidmi, kteří ji buď obdivovali či rovnou uctívali, nebo se ji naopak snažili zabít. Dokonce i její přátelé k ní vzhlížejí a chtějí být jako ona. Seyka respektuje Aloy, ale nesnaží se jí vyrovnat nebo jí napodobovat. Spíš se tak vzájemně rozpustile pošťuchují, že tohle bylo nový a hele docela osvěžující. Takže mě ani moc nepřekvapilo, kdy na konci Seyka vyložila karty na stůl a řekla: „Hele Aloy, jsi fajn roběna, užili jsme si srandu a i nějaký to drama, a přála bych si, abychom byli spolu.“No a tohle neschroupala internetová legie nasraných štrajchpudlíků a okamžitě se rozezvučela nesouhlasná kakofonie hlasů, že tohle je násilně nucená LGBT politická agenda (co je na tom kurva politickýho?!) a že to zničilo celý Horizon universum, a že už nikdykrát nikdy nebudou hrát hry s Aloy, protože zrovna oni nechtěli, aby byla lesba a ještě k tomu s postavou, která se tu nově vyskytla na pět příběhových misí.

Inu, je potřeba uvést pár věcí na pravou míru:

  1. Pokud nechcete, aby Aloy a Seyka byli spolu, v pořádku – máte dokonce dvě možnosti jak odmítnout její nabídku buď dialogovou možností „I am not ready for this“ nebo „This is too much for me“ nicméně je zajímavé sledovat, že ani jedna z možností neadresuje eventualitu, že Aloy prostě Seyka nepřitahuje. Chybí tam možnost pro vyloženě zarputilé odmítače, kteří by řekli něco jako: Máš moc šikmý oči a podměrečný ceciáše, takže si nech zajít chuť.“ Musím se přiznat, že když jsem se dostal k této pasáži, nechal jsem Seyku asi 5 minut vycukat a bavil se nad viditelnou nekomfortností situace.
  2. Pokud jsem řekl A, je potřeba říct i B – Horizon hry nejsou Witcher, a vaše rozhodnutí nic moc neznamenají, pokud se vývojáři rozhodnou do třetí hry poslat Aloy a Seyku jako pár, tak to tak prostě bude a ani pár brunátných, krajně nespokojených jednotlivců s tím nic nezmůže.
  3. Nemyslím si, že tohle je nějaká agenda. Ne v tomhle případě. Černí elfové, trpaslíci, či uzená Anna Boleynová jsou agenda, tohle ne. Některé lidi prostě přitahují jiní lidé stejného pohlaví, deal with it. Tohle je popravdě pořád ta lepší varianta – dvě líbající se (či jinak intimně kooperující) ženy jsou pro většinu lidí vizuálně přitažlivé. Dva muži v podobných pozicích jsou stále vnímáni repulsivně všemi, s výjimkou těch dvou mužů a jiných mužů stejné orientace. Ano, skutečně jsem skálopevně přesvědčen, že do konce života se nikdy dobrovolně nepodívám na praktickou ukázku lásky dvou mužů natočenou na kameru.
  4. Spousta lidí hře vyčítá to, že se Aloy zamiluje „příliš rychle“ do někoho, koho „vlastně ani moc nezná, respektive zná pouze chvíli..“ Sorry ale… pro lidi co takto smýšlejí, zamilovali jste se někdy? Je to nahovno pocit, který vás ovládá, nic moc s tím nenaděláte, a ano, zpravidla je to do někoho, koho vlastně moc neznáte, a celý ten akt je poměrně rychlý. Prostě víte, jestli se vám někdo líbí nebo ne.. řekl bych do několika vteřin. Pak se to už jenom rozvíjí. Co konkrétně hra, ve které se vyskytují lidské bytosti, dělá špatně, když kopíruje lidské chování?
  5. Seyka je hot, takže tato náhlá ale nikoliv nečekaná vztahová unie dostává mé povrchní požehnání. Přitažliví lidé vyhrávají přízeň jiných přitažlivých lidí, a ti, co nejsou přitažliví, si pořád můžou alespoň zahrát videohru, kde alespoň jejich digitální hrdinka prožije milostný románek. Ve Witcherovi proutník Geralt opakovaně nabodne rozličné čarodějky a lehké děvy, a nikomu to duševní bebí nedělá. Nevím, jak to může v této hře někoho tak vytočit, že je schopen napsat toto (přibližte si monitor, pokud vás zajímají ty blemcy)Pro vás, co to hejtujete z důvodu, že si dva lidi dají hudlana a oba mají mezi nohama to samý, mám následující vzkaz: ABYSTE SE NEPOSRALI! Jestli jsou vaše životy tak zbytečný, že centrbodem personálního vesmíru se pro vás stává polibek dvou imaginárních postav stejného pohlaví v počítačové hře, a to vás neodvolatelně nutí z takového důvodu dát docela slušné hře nulové hodnocení, tak alespoň běžte darovat orgány, protože jste tu jinak zadarmo drazí.

Já naopak kritizuji jinou věc: po inkriminovaném polibku a oboustranném vyznání citů už romance nikam nepokračuje. Je to sice až na úplném konci hry, ale Seyka se normálně vrátí do kempu, kde si čistí oštěp a vyřezává šípy, a na jakoukoliv interakci odpovídá jednoslovnou generickou větu ve stylu: Budeš mi chybět Aloy! Jo, ale teď si zrovna tu… no tak až pak! Proč alespoň nešla do základny z Horizonu dvojky, kde je zbytek týmu?Jako… holky konečně vyložily karty na stůl, mohla bejt nějaká lízačka, z čehož by autoři nehezkých komentářů výše dostali šlak, a ono nic… taková škoda, tak třeba ve trojce, i když tomu moc nevěřím, Horizon prostě není tenhle typ hry.

Kritiku si nicméně hra zaslouží: Mohla být další, to určitě ano. Za pětistovku to beru, ale trochu to drhne. Kdyby to stálo litra, tak to už je krádež za bílého dne. Irituje mě, že jsem jednu věc nemohl dodělat. Ještě více mě irituje, že už vyšel opravný patch a tento problém tam není adresován. Část mapy (cca desetina) není vůbec obydlena, vůbec nic tam není… proč? Hlavní záporák má pár dobrých hlášek, ale jinak moc nepřemýšlel a tolik se neliší od těch, co jsme už porazili.Celkové hodnocení je tedy 7a ½ z 10. Skutečného fanouška Horizonu to hádám neurazí, ale není to přídavek, který revolučně vkráčí do dějin, jako např. datadisky k Zaklínači, ačkoliv hudebně i graficky je to tradičně našlapané. Někteří lidé by se měli starat o vlastní sexuální orientaci a příliš se netrápit orientací vymyšlené herní postavičky, protože s ní vůbec nic neudělají, i když by moc moc chtěli.

A tady ještě něco na to vaše kuří oko!

 

 

 

 

 

 

Theme: Overlay by Kaira Extra Text
Cape Town, South Africa